Vill jag ha en fågel?!

Igår fick jag mig ett infall att skaffa mig en fågel...

Egentligen om jag ska vara helt ärlig är det en gammal vintage fågelbur jag vill ha och letar efter, men en fågel i hade väl varit ganska trevligt eller? 

Är ju alergisk mot pälsdjur så har aldrig riktigt funderat på att skaffa något djur, eftersom jag inte vill ha fisk, ödla eller liknande, men fåglar tål jag ju pluss att dem går att gulla lite med iaf;)

Sen är frågan, vad för fågel ska jag skaffa isåfall?
Undulat eller Kanariefågel?
Vad är skillnaden?
Finns det andra små burfåglar?

Forskade lite i ämnet och fick veta att kanariefågeln är den som sjunger så fint och att underlaten gärna inte vill vara ensam. Men det som chockade mig var att de tydligen lever i minst 10år?!!!!

Någon som vet något om fåglar som kan berätta lite?


Kommentarer
Postat av: Mia

Vi fick ta över syrrans killes undulat, den va välldigt folkskygg så vill man ha dem tama får man nog jobba rätt hårt med att vara sociala med fågeln. Men trots att Lotta va lite egen av sig tycker jag att fåglar är fina (fast lite tråkiga..)

2011-05-31 @ 10:43:18
URL: http://miasdag.blogg.se/
Postat av: Frida

Hej Therese!

Jag har haft två stycken dvärgpapegojor, ur gulliga! dock måste dessa fåglar alltid vara två för att må bra. Men dem blev rätt tama om man lägger tid på dem. Så mina fåglar flög omkring löst hos oss. Det e väl inte världens roligaste djur men lägger man ner tid på dem kan dem nog bli roliga=)

2011-05-31 @ 10:56:28
URL: http://vorathiel.blogg.se/
Postat av: Jenny

Du e medveten om att Cicci aldrig kommer hälsa på dig om du skaffar en fågel va...

Puss

2011-05-31 @ 12:39:22
Postat av: Anonym

Jag o söstra mi hade varsin undulat för länge sen. Satt mycket vid buren i början så Filur som han hette blev van vid min hand och röst och ganska snart tam. Jag minns bäst när han var lös i mitt rum att han satte sig o bet i pennan när jag skulle räkna matteläxa o bajsa i boken o att han satt på min axel och kröp under mitt hår i nacken så han var nog rätt tam. Man fick bara ha dörr och fönster stängt så han inte smet. De låter ju mycket med kvitter också så på natten får man lägga duk över buren för att få tyst på dem ... ha det gott o lycka till om du nu väljer att bli fågelmatte

2011-06-02 @ 03:38:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0