En lektion i Svensk Kultur Historia!

I Lordags va vi alla samlade hemma hos Bergsfolket for att lyssna genom alla bidragen till Melodifestivalenn da Sofi sparks foraldrar vart sa snalla och skickat ner skivan hit. Jag som tyck att vinnarlaten va helt vardelos da jag lyssna pa den pa youtube dan efter finalen fann mig sjalv efter ex antal spelingar av laten (och lite dricka pa de) gapandes och dansande med fingret pa repetknappen.

Mitt i Schaleryran star min stackars pojkvann och fattar typ ingenting, da fulla svenskar hoppar runt som tokar och forsoker lara sig latar for att inte verka helt efterblivna da dem kommer hem. Nar man sedan forsoker forklara detta underbara fenomenet "schlager" da han bara hor "glad pop" och hitta de engelska ordet for tonarsbyte sag han mest ut som ett enda fragetecken.

Men sen hande nagot.... en viss pojkvann borjar nynna pa laten ..popular och viskar ljuvt i mitt ora dem vackra orden ...."alskling... nar vi kommer hem kan inte du lagga till denna i var spotifylista"

I den stunden visst jag att han fatta grejjen:)

Dagen efter blev det dock en lang lektion och med hjalp av youtube forklarade jag historien om eurovision och avslutade det hela med tavlingen "schager eller inte schlager" dvs latar med eller utan tonartsbyte....

Darefter gick vi igenom aret bidrag och konstatera att sverige e bast:) Troy blev dock lite ledssen nar han insag att han inte kunde rosta eftersom han inte ens befinner sig i ratt kontinent...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0