23 ...men föralltid lammkött;)

Idag fyller Troy år!!!! Skall strax väcka honom med den berömda svenska morgonfikan och sång;) haha Sen ska vi spendera hela dagen på Liseberg!!! På kvällen koIdag har mmer även Cicci och pojkvännen Jonas, Linn och Sarah in och dricker lite öl på Tyrolen.


Idag har Troy varit här i 10dagar och det har absolut vartit dom bästa i mitt liv. Dagen efter han kom hit var han och mamma på skatteverket och beställde ett svenskt personnummer vilket visade sig vara väldigt bra eftersom det tydligt tar 2 veckor att få det. Förhoppningsvis kommer det nu i veckan.

Detta har gjort att prossessen stannat upp lite för Troy, han har inte kunnat göra så mycket utan personnumret. Vi skaffade iaf en ny mobil till han, en Samsung andoid som jag får stå för tills personnummret kommit. Men nu kan man iaf få tag i han och han kan få tag i mig när jag är på jobbet. Sen fick vi ett jättebra abonemang så han kan hålla kontakten med alla där hemma tror det va typ 3000fria sms till hela världen och han ringde typ för 00.69kr till Nya Zeeland, helt okej! Sen har han ju facebook i mobilen och skype som gör det ännu enklare... känns som han gillar telefonen;)

Men rastlös har han blivit i väntan på sitt personnummer. Nästa tur i prossessen är att få ett ID kort från Skatteverket och nått mer på migrationsverket, sen får han inte jobba enligt sitt VISUM fören 4 augusti. Han har redan ett jobb, men det ligger i Stockholm så det kommer innebära 7dagar jobb 7dagar ledigt, altså att jobba 80timmar på en vecka dessutom inte kunna sova hemma. Därför vill han passa på att se om han kan hitta ett jobb här i Göteborg nu n är han har en månads till övers.

Han ringde arbetsförmedlingen för att få hjälp med översätting av sina kvalifikationer, efter att ha suttit i telefonkö ett bra tag va det äntligen hans tur, han pressenterade sig jättebra och förklarade vad han ville ha hjälp med.... DÅ LA DEN JÄVLA IDIOTMÄNISKAN PÅ LUREN I ÖRAT PÅ HAN. Jag trodde fan inte att det va sant. Självklart ville han inte ringa igen så jag fick göra det och passade även då på att säga ett par valda ord för så får det fan inte gå till!! Dagen efter åkte han till Arbetsförmedlingen helt själv och prata med dem personligen, men utan personnumret kunde de inte göra så mkt.

Så i väntan på personnummer har Troy istället sett till att hålla snyggt här hemma, laga mat till sin flickvänn när hon kommer från jobbet och tvätta;) Igår var han med mamma och pappa hos mormor och klippte gräset, sen va de en sväng förbi på Robins jobb och testade elcyklar, så han verkade ha haft fullt upp.

Språket går förvånansvärt bra, han är som en liten svamp som suger åt sig information;) Mamma tycker det är jättekul att prata engelska, pappa visar sig förstå mycket mer än va jag trodde, men för det mesta används kroppsspråk;) Robin börjar oxå våga prata mer engelska vilket är jättebra för honom, även flickvännen Anna som tycker engelska är svårt försöker hon med.

Troy lär sig nya ord varje dag och läser på skyltar och frågar hela tiden, sen övar han genom att fråga mig saker på svenska och löser vad det står i olika texter genom att översätta alla ord i texten som han redan kan, jättebra!

När jag inte jobbat har jag försökt att ta med han ut på kul saker;


Troy gillar midsommarbuffen;)
....speciellt köttbullarna


Kolla fotboll på Stars and Bars
....näst gång blir det live


Kollat på djuren i Slottskogen och gått på sightsing i Göteborg


Badat och solat vid Horsikan och Delsjön


En perfekt första tid för oss.... hoppas att Troy känner likadant.
Jag uppskattar verkligen varje dag jag får tillsammans med han!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0