HAjk!

Forra veckan va vi och besokte Able Tasman som ar en av nationalparkerna har pa sydon. Veckan borjade med matplanering och sedan va det tre dagar med campingliv:) Upplagget va att halva klassen skulle paddla "Waka Ama" (Typ av kanot Maorierna uppfunnit) och den andra halvan skulle ga till campingplatsen. Da det inte ar tillatet att kora fordon i parken.


Har ar jag och Sarah nar vi gar!. vi arrangerade vara ryggsackar sa att vi skulle slippa fa ful branna... fult, ja! ..men vart det:)

Val framme i lagret flyttade jag in med Kim som vart duktig och rest taltet for oss da hon paddlat hela vagen, vilket gick aningen snabbare.


Kims och Terrors Nordiska Zoon:), Kim hade helre velat ha den goteborska flaggan men havdar istallet att "Sverige ar ju goteborg!".

Under vandringen hade vi fatt i uppdrag att hitta en pinne da vi pa kvallen skulle fa lara oss Maorisk krigsdans.. Det va en av hojdpunkterna:) Har den pa film sa ska forsoka lagga upp sa fort som mojligt.


Uppstallning!!!

Under dag 2 sa arbetade vi i smagrupper och dagens forsta lektion va i medicin, vi fick massa kunskap om de olika vaxter som fanns och hur maorierna anvant dessa for olika andamal. Sedan fick vi lara oss flata HAREKEEKEE vaxten.













Saften i vaxten fungerar ungefar som Aloevera, hjalpte mina myggbett:)



...andra lektionen va en promenad ut pa en udde dar vi fick lyssna pa storytelling, denna gangen om havsguden:)



Ja och Jonas lyssnar pa saga:)



Sedan va det dax att paddla.... och var destination blev Mosquito bay... fast dar fanns det mest musslor:)






                                                                   

Pavag hem traffa vi denna sodyrkaren...




Jag och Sarah som inte ar mkt for det enkla campinglivet testade att koka en teliknande dryck pa Tatarmoan som vi under dagens lektion fick veta har sovande egenskaper.. Man kan saga att vi slockna direkt... eller ah jag holl pa att ramla ihop nar jag borsta tanderna. Vaxten visade dig ha en drogliknande effekt och vi fick veta sedan att den va narkotikaklassad och olaglig inne i stan. opss...:)     

                                        

For mer bilder... KLICKA HAR!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0